E-Ticaret Yönetimi ve Kampanyalar

E-Ticaret Yönetimi ve Kampanyalar

E-ticaret yönetimi ve kampanyalar, pek çok pazarlama yönteminin bir arada kullanılmasını gerekli kılan ve özellikle yapılan işe göre spesifik bir alt yapı barındırma zorunluluğunu, siteye giren çıkan kişi sayısı olarak tanımladığımız sitenin yüksek trafik değerleri alma zorunluluğunu bir nebze de olsa gideren çalışmalardır. Birden fazla yöntem ele almamızı zorunlu kılan bu çalışmalar özellikle büyük pazarlama bütçeleri ve Google Adwods başta olmak üzere, sosyal medya pazarlaması, E-mail pazarlama(toplu mail gönderimi) gibi pek çok yöntemi gerekli kılar. Bu yöntemlerin birbiriyle paralel ve tam olarak hayata geçirilebilmesi için pazarlama bütçesinin sağlam, insan kaynağının nitelikli olması çok önemlidir.

Google Adwoks

Google’ın arama motoru işlevinde organik sıralamanın önüne para karşılı geçilebilmesini mümkün kılan bir sistem olan Adwoks sistemi oldukça spesifik ve geri dönüş değerleri bakımından oldukça faydalı olan bir sistemdir. Ancak Google’ın dünyanın en büyük şirketlerinden biri oluşu ve bunu arama motoru olarak sıralama sisteminin organik temelli oluşu -yani gerçekten nitelikli ve içerik bakımından değerli web sayfalarının ön sıralara taşınması Adwoks sisteminin oldukça pahalı bir sistem olmasına neden olmuştur.

Adwoks pahalı fakat bir o kadar da etkili bir sistemdir. SEO, yani arama motoru optimizasyonunun haricinde ücrete tabi oluşu sadece para karşılı yapılan değerlendirmelerin bilgisizlik ile beraber ucu bucağı olmayan maddi kayıplar yaşanmasına neden olabileceğinin de altını çizelim.

Kullanmayı Bilmek

Google Adwoks kullanması biraz karışık ve profesyonellik gerektiren bir sistem olsa da Google’ın sistemli ve düzenli alt yapısı ile oldukça verimli kullanılabilen bir sistem halini almıştır. Google bu sistemli ve düzenli alt yapısını Adwoks kullanıcılarını yönergesiz bırakmayarak sağlamıştır. Bir kampanya oluştururken anahtar kelimenizi nasıl kullanmanız gerektiğini ve kampanya metinlerini nasıl oluşturmanız gerektiğini içerisinde soru işareti bulunan kutucuklara tıklayarak ayrıntılı şekilde öğrenebilirsiniz.

Burada basit bir örnek vermek istiyorum. İlk dijital pazarlama işimde Adwoks sistemine üye olup gerekli miktardaki parayı hesabınıza yatırdığınızda belli bir süre ücretsiz danışmanlık hizmeti alırsınız. En azından bu yazıldığı tarihte sistem bu şekilde işliyor. Danışmanınız sizi arayarak yetkilendirme için gerekli işlemleri birlikte yapıyorsunuz.

Ben ilk işlerimden birinde danışmanım beni aramadan önce kampanya mı oluşturmuştum ve gerekli yerleri sadece yönergeleri takip ederek doldurmuştum. Daha sonra beni arayan danışmanım “Daha önce Adwords kullanmış mıydınız? Her şeyi gayet iyi hazırlamışsınız.” dedi ve her hangi bir işlem yapmaya gerek duymadan kampanyalar benim hazırladığım gibi yayınlanmaya başladı. Çalıştığım yer de Adwords’den aldığı verimden gayet memnundu ve oldukça yüksek miktarlarda pazarlama bütçelerini sadece Adwords’e ayırarak bunu gösterdi.

Yani Adwords’ü kullanmayı bilmek veya bilmiyorsanız profesyonellerle çalışmak oldukça önemli. Son olarak alabileceğiniz verimin paranızla sınırlı olduğunu unutmamak gerek. Bu öyle bir sistem ki ne kadar çok para verirseniz o kadar çok trafik ve geri dönüş alırsınız. Burada yanlış anlamamanız için her şeyi doğru yaptığınız taktirde paranızla sınırlı geri dönüş alırsınız.

İstatistik Yönetimi

Tahmin edeceğiniz gibi işimiz sadece kampanyayı oluşturmak ile bitmiyor. Bu kampanyadan alacağımız tıklama sayısını takip etmeli ve bu tıklamaların bize geri dönüş olarak gelip kar sağladığının ayrıntılı analizini ve raporlamasını da yapmamız gerekli. Özellikle büyük şirketler çalışan e-ticaret yönetimi ve kampanyalar ile ilgilenen üst düzey yöneticiler bu konuya çok önem verir çünkü maliyetin karşılanmasının asıl göstergesi bu rapor ve istatistikler olacaktır.

Adwords sistemi kampanyaya kaç kere tıklandığını, tıklama başına maliyet gibi pek çok bilgiyi ayrıntılı olarak verir ancak bu tıklamayla gelen müşterinin veya potansiyel müşterinin demek daha doğru olacaktır e-ticaret sitesine girdikten sonra hangi sayfalarda dolaştığını, nelere baktığını, neler aradığını, sitede ne kadar süre kaldığını gibi verileri vermez. Bu verileri elde etmek için yine Google’ın bizlere sunmuş olduğu Google Analytics bizim için son derece önemlidir. Aynı işlevi yerine getiren farklı sistemler bulunsa da Adwords ile tam uyumlu çalıştığı ve direkt olarak Adwords istatistiklerine ulaşabilmemizi de sağladığı için e-ticaret siteleri için daha uygun olan sistemdir.

Google Analytics ile sitenize giren kullanıcının neler yaptığını rahatlıkla görebilir ve ayrıntılı grafikler oluşturabilirsiniz. Bu e-ticaret yönetimi ve kampanyalar konusunda ne kadar verim aldığınızı göstermenin yanında sitenin SEO çalışmalarında ne kadar ilerlediği ve diğer trafik kaynaklarının da analiz edilmesini de sağlamaktadır. Bu diğer kaynaklar sosyal medya kaynakları başta olmak üzere, backlinkler, arama motorlarından gelenler, sitenizi kaydettiğiniz dizinlerden gelen trafikler şeklinde sıralanabilir. Bu kaynakları bilmek ve dönüşleri istatistiksel olarak bilmek bizi bütçe planlaması ve bunun gibi pek çok alt yapı çalışmasında başarıya ulaştırır çünkü bir internet sitesinin tek kaynağı paralı reklamlar değildir olmamalıdır. Bu bir şirket üzerinde çok büyük bir yük oluşturabilir. Bu yükün ücretsiz kaynaklar ile hafifletilmesi iyi bir e-ticaret yönetimi ve kampanyalar açısından önemlidir. Google Analytics pek çok işe yarar veri sağlaması ve en önemlisi Adwoks ile tam uyumlu çalışması bakımından önemlidir.

Sosyal Medyayı Doğru Kullanmak

Sosyal medya artık hayatımızın ayrılmaz bir parçası ve tabiri caiz ise hayatımızın bir parçası. Ancak bunu pazarlama açısından kullanmak istiyor isek pazı spesifik özelliklerin bilinmesi gerek. Bunlardan bazıları normal sosyal medya kullanıcıların anlamasının güç olduğu algoritmalar. Eğer az da olsa yazılım bilginiz var ise sosyal medya adı altında kullandığımız tüm sistemlerin belirli algoritmalar çerçevesinde hareket ettiğini bilirsiniz. Bu kavramlar ve sistemin arka plandaki işleyişi çok farklı gelebilir. Ayrıca da belirli algoritmalar kullanılsa da bu algoritmalar tam çözümü kullanıcılara hiç bir zaman açıklanmaz. Daha önceli yazılarımdan birinde bundan bahsetmiştim; ilgili yazı takipçi sayısını arttırma ile ilgiliydi. Bu yazıya göz atmak için tıklayın.

Yukarıdaki paragrafta bahsettiğim algoritmalar özellikle arama motorlarında çok önemli olsa da sosyal medya hesaplarımızda da buna benzer şekilde işleyen sistemler olduğu çok açık.

Pazarlama ve Sosyal Medya

Sosyal medyaya pazarlama açısından baktığımızda; karşımıza çıkan konuların başında düzenli paylaşım, marka bilinirliği ve içerik kalitesi gelmekte. Bu yüzden bir sosyal medya uzmanı düzenli paylaşım yapma, yazı yazma ve en önemlisi nitelikli içerik ve paylaşım oluşturma gibi konuları çok iyi bilmeli. Sosyal medyayı pazarlama açısından kullanmak bu gibi faktörlerin çevresinde dönmekte.

Sosyal medyanın etkisi oldukça fazla ve artık web siteleri trafiklerinin büyük bir bölümünü bu şekilde sağlıyor. Özellikle küçük işletmeler Google Adwords’ten daha ekonomik olduğu gerekçesi ile sosyal medya reklamları yapmayı tercih ediyor. Böylelikle yeni kurulmuş olsalar bile düşük bütçelerle marka bilinirliğini hızla arttırabiliyor, reklamlarından dönüş alabiliyor ve satışlarını bu çerçeve yoğunlaştırarak piyasada tutunabiliyorlar.

Çok ileri giden ve sosyal medya pazarlamasının üstüne düşen şirketler direkt olarak sosyal medya üzerinden satış yapmaya bile başlayabiliyor. Hatta ve hatta alt alan adı alarak bu alan adındaki web sayfasını sosyal medya hesaplarının tasarımlarının aynısı yapanlar bile var.

Sosyal Medya ve Doğru Hedef Kitle

Sosyal medya şirketlerin doğru hedef kitlelere ulaşmasını ve ürünlerini istedikleri gibi pazarlayabilmesini sağlıyor. Doğru hedef kitleye ulaşmanın bir satış politikasının  en önemli unsuru olduğunu düşünürsek sosyal medyanın bunu sağlaması günümüzde küçük-büyük her şirket ve kurum tarafından neden bu kadar önemli göründüğünü açıklar nitelikte.

Doğru hedef kitleye ulaşmak için özellikle sosyal medya reklamları yaparken yine Google Adwoks de olduğu gibi doğru anahtar kelimeler kullanmak ve demografi ayarları yapmak çok önemli. Kadınlara bir ürün satmaya çalışıyorsanız tutup da bu reklamı erkeklerin önüne getirmeye gerek yok. Amaç buradan direkt takipçi veya satış sağlamak.

Doğru hedef kitle için özellikle hedef kitlenin niteliğine göre paylaşımlar yapmak önemli. Burada kastım ev kadınlarına bir ürün pazarlamak istiyorsanız buna göre, üst düzey yönetici maaşı alan kadınlar grubuna bir ürün pazarlamak istiyorsanız farklı ve bu duruma uygun içerikler üretilmesi şeklinde.

Sosyal Medya Kampanyalarında Tutundurma

Sosyal medya kampanyalarında tutundurma yani müşterinin daha sonra tekrar alışveriş yapması reel bakımdan pek olmuyor. İnsanlar çoğunlukla sosyal medyada gördükleri belirli ürünleri alıyor deniyor ve marka ile bağ kuramaz ise bir daha ürün veya hizmet satın almıyor. Burada da devreye sosyal medyanın marka bilinirliği bakımından doğru kullanımı giriyor. Bunun sağlanması için paylaşımların içerik bakımından kaliteli olmasının yanında tasarım bakımından günümüz trendlerine uygun görseller ve paylaşımın görsel düzenin yine günümüz tasarım bakımından günümüz trendlerine uygun olması gerekiyor. Grafik tasarım modası geçen bir meslek gibi görünse de arka planda ki bu etkisi onu gerçekte çok önemli kılmakta. Eğer tasarımcı değilseniz hayatınız boyunca sizi en çok etkileyen tasarımları beğeniyorsunuz ama her şey gibi tasarım trendleri de hızla değişiyor. Bu yüzden sosyal medya uzmanları aynı zamanda iyi birer grafik tasarımcı da olmak zorundalar.

E-Mail Pazarlama

Günümüzde etkisini ve niteliğini son derece hızlı kaybetmek de olsa da ve modası artık geçmiş olsa da genel ürünler değil de spesifik ürünler ve hizmetler satan firmaların oldukça fazla işine yarayan bir pazarlama yöntemi olarak günümüzde özel bir yer edinme yolunda ilerliyor.

Genel ürünlerin satışı için niteliğini giderek kaybettiğini söylem bunun nedenini de şu şekilde açıklamak istiyorum. Günümüzde artık büyük e-ticaret siteleri her türlü ürünü pazarlarken bu sitelere zaten ya direkt olarak ulaşılıyor. Bu havuz sistemi ile çalışan veya büyük holdinglere bağlı olarak gerçekten büyük şirketler e-ticaret yönetimi ve kampanyalar konusunda direkt trafik alıyor. Yani kullanıcı bir ürüne veya bu ürünün pazardaki fiyatına bakmak istediğinde bu siteye direkt olarak, uygulama yoluyla ve arama motoruna ürün ile beraber bu sitenin adını yazarak ulaşıyor. Dolasıyla her hangi bir ürünün kampanya haberi kullanıcı o ürünle zaten ilgilenmediği için ilgisini çekmiyor veya ilgisini çekmesi son derece düşük ihtimal oluyor. Kullanıcı bunu bildiği için o maili ya açmıyor ya da açsa da bağlantılara tıklama yapmıyor. Yine de büyük markalar bu yöntemi kullanıyor tabi ki. Verimi ve geri dönüşü düşük olsa da kullanılmasının nedeni kaynak bakımından bir sıkıntı yaratmaması. Yani bir şirket on bin mail gönderdiği fazladan para vermiyor.

Belli konularda ürünler satan şirketlerdeki işleyiş ise bundan biraz daha farklı diyebiliriz. Çünkü o şirketten alışveriş yapan kişi tek bir ürün kalemi ile yetinmek istemeye bilir ve daha sonra satın alacağı ürünlerde çeşitlenmeye gidebilir. Bu konuyu daha iyi anlamanız için bir örnek vermek istiyorum. Bir kişi robotiğe ilgi duyuyor ve robot parçaları satan bir e-ticaret şirketinden alışveriş yaparak şirketin bültenine ve haber kaynağına abone oluyor. Bu kişi robotiğe ilgi duyduğu için bu şirketten bir kampanya haberi veya yeni bir ürün haberi geldiğinde yeni gelişmeleri ve düşük fiyattan alışveriş yapma olanağını görmek istediğinden direkt olarak bağlantıya tıklama yapıyor. Bu yüzden tek bir konu üzerine e-mail pazarlama yapanlar oldukça iyi geri dönüşleri neredeyse hiç bir gideri olmadan alıyor. Bu da e-mail pazarlamayı havuz ürünler satan şirketlerde geri dönüşü az bir yöntem yaparken, tek bir konu üzerine yoğunlaşan şirketlerde tutundurma ve geri dönüş açısından kesinlik ile kullanılması gereken bir yöntem kılıyor.

Yine De Modası Geçiyor

Büyük e-ticaret şirketleri artık her kalemde ürün satmaya çalışıyor. Bu da e-mail pazarlamayı gittikçe modası geçen bir yöntem yapıyor. Gelişen pazarlama yöntemleri ve yazılım sektörü büyük havuz siteleri için müşterinin daha önce aldığı ürünlere benzer ürünleri otomatik olarak e-mail atan bir sistem geliştirirse -yani o kategorideki ürün, yenilik ve kampanyalar hakkında o zaman bu yöntem tekrardan ilgi çekmeye başlayacaktır diye düşünüyorum ancak şuan büyük şirketlerin yazılım departmanlarının böyle bir amacı yok gibi gözüküyor. Bunun da nedeni kaynak ve iş gücü ayırmak zorunda kalmaları olabilir.

Durum böyle olunca da e-mail pazarlama eskiden gerçekten etkili bir yöntem olsa da artık verimini kaybediyor. Google Adworks, Facebook reklamları, İnstagram reklamları ve sosyal medya reklamları gibi alanlar popülerlik kazanmaya hızla devam ediyor. Bu popülerlik kazanan olguların arasında en önemlisi sosyal medya pazarlama ve sosyal medya satış çalışmaları. Çünkü her hangi bir kaynak ayırımı neredeyse sıfır. Düzenli ve içerik bakımından kaliteli paylaşımlar sosyal medya satışı ve sosyal medya kampanyaları için yerli oluyor.

E-Ticaret Yönetiminin Neresindeyiz?

E-ticaret yönetimi küçük büyük neredeyse her hizmet ve ürün sağlayıcısının yani şirketin önem verdiği bir olgu haline geldi çünkü bir caddede mağaza açtığınızda sadece o caddeden geçenlerden sınırlı gelir sağlarken internet aleminde ucu bucağı olmayan bir kalabalıktan gelir sağlayabilirsiniz. E-ticaret yönetimi ve kampanyalar bu yüzden çok büyük önem taşıyor. Şirketlerin gelirleri arttığı gibi giderlerinde büyük düşüşler oluyor ve karlılık bu sayede en fazla değerlere ulaşıyor.

E-ticaret yönetimi yoğun çalışma ve özellikle arama motoru optimizasyonu bilgisinin yanında yani SEO bilgisinin yanında oluşturulacak dijital kampanyalar için hem Adwoks gibi reklam sistemlerinin kullanımını bilmeyi hem de pazarlama bilgisini zorunlu kılmakta. Pazarlama insanın doğasında olsa da bunun eğitimini alarak hareket etmek çoğu zaman biraz daha başarı getirebilir. SEO bilgisi ise özellikle deneyim, araştırma ve artık eğitim gibi maddeleri tam anlamıyla gerçekleştirmeyi zorunlu kılıyor. Tüm bu sistem ve karmaşıklığı düzenli hale getirerek nitelikli bilgi ve kampanyalar oluşturan e-ticaret yöneticileri kampanya yöneticilerinin başarıya ulaşacağına şüphe yok. Bir e-ticaret yöneticisinin zaten bunları bilmesi gereklidir. E-ticaret yönetimi ve kampanyalar hem e-ticaret ile ilgili hem de pazarlamanın genel prensiplerinin bütünleştiği son derece sistemli olunması gerekli olan bir konudur. E-ticaret kampanyalarının oluşturulması genel pazarlama bilgilerinin dışına çıkılmasını kabul etmeyecektir. Günümüzde e-ticaret yönetiminin ve kampanyalar konusunun şirketlerin ürün veya hizmetlerini pazarlaması için belirli bütçeler ayırması gereken konular olduğu düşünülürse bu konuda nitelikli ve en önemlisi sistemli olunması son derece önem kazanmaktadır. Bu konu pek çok açıdan özellikle e-ticaret için zorunlu olan bir yöntem olsa da özellikle e-ticaret sistemi henüz olmayan şirketler açısından da kullanılan yöntemler olduğunu unutmamak gerekir. Yazımı beğendiyseniz ve faydalı buldu iseniz paylaşmayı lütfen unutmayın.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s